Rodzaje filmów w dawnych aparatach do robienia zdjęć — jaką kliszę wybrać?

Wydawać by się mogło, że klisze fotograficzne odeszły w zapomnienie. Tymczasem wciąż są fani tradycyjnej fotografii, którzy posługują się aparatami analogowymi na kliszę. Przeczytaj i dowiedz się jakie są rodzaje klisz fotograficznych.

Jakie są rodzaje filmów do dawnych aparatów?

Film do aparatu to inne określenie kliszy fotograficznej. To materiał, na którym rejestrowany jest obraz w aparacie. Po wywołaniu takiej kliszy otrzymujemy gotowy obrazek. Klisze fotograficzne mają jednak swoje rodzaje. Wśród nich wymienić można:

  • filmy wielkoformatowe – rozmiar 4×5”, film ISO 125
  • filmy średnioformatowe – zwykle na 12 klatek, o dużej ostrości i małej ziarnistości, polecane do fotografii reportażowej
  • filmy małoobrazkowe – najczęściej klisza na 36 klatek, film ISO 200 dający prawdziwie analogowy wygląd.

Film w dawnym aparacie do robienia zdjęć należy więc dopasować do konkretnego aparatu.

Film do aparatu 36 klatek

Klisza do aparatu o liczbie 36 klatek to klisza małoobrazkowa. Może być zarówno czarno-biała, jak i kolorowa. Gwarantuje nieporównywalny z niczym obraz, często z ziarnem charakterystycznym dla fotografii analogowej. Klisze takie wywołuje się w procesie C-41.

Filmy do aparatów średnioformatowych

Ten rodzaj kliszy zapisuje fotografie w rozmiarze do 4×5 cala. W tym wypadku również możemy wybrać opcję czarno-białą lub kolorową. Zwykle uzyskuje się na niej zdjęcia o dużym kontraście.

ISO filmów do dawnych aparatów do robienia zdjęć

ISO określa stopień reagowania błony na światło. Może się różnić w zależności od wybranego filmu. I tak:

  • film niskoczuły, czyli z ISO do 100 zaleca się do fotografowania ze statywem (film ten nie jest uniwersalny, ale ma wysoki kontrast i drobne ziarno)
  • film średnioczuły, czyli z ISO w przedziale 100-400 poleca się do niemal każdego rodzaju zdjęć, jest uniwersalny
  • film wysokoczuły, z ISO powyżej 400 stosuje się przy fotografowaniu obiektów w ruchu lub znajdujących się w bardzo słabym oświetleniu.

Wiele więc zależy od tego co i w jakich warunkach będziemy fotografować.

Kolor filmów do aparatów analogowych

Ostatni bardzo ważny aspekt tradycyjnej fotografii to kolor filmów. Klisza do aparatu analogowego początkowo była jedynie czarno-biała. To dodawało zdjęciom pewnego rodzaju magii. Nadejście ery klisz kolorowych zrewolucjonizowało podejście do fotografii. Sprawiło, że zdjęcia mogły pokazywać o wiele więcej lub w nieco inny sposób. Na rynku wciąż dostępne są klisze zarówno czarno-białe, jak i kolorowe.